Alles over Peppol
Met BoozBizz, het centrale systeem achter BoozOrder, maken we Peppol toegankelijk voor uw drankenhandel. Wij zorgen voor het verzenden en ontvangen van uw facturen in het juiste formaat via Peppol en aankoopfacturen zullen in de toekomst direct verwerkt worden in uw systeem, zonder handmatig ingeven. Dit werkt naadloos samen met uw bestaande boekhoudpakket.
Ann Van Besien


Peppol
Peppol (Pan-European Public Procurement On-Line) is een beveiligd netwerk waarmee bedrijven en overheden facturen elektronisch en foutloos uitwisselen. Dit betekent:
✔ Automatische verwerking – Geen manuele invoer meer, minder kans op fouten.
✔ Sneller betaald krijgen – Facturen worden direct verwerkt door je klant.
✔ Wettelijk conform – Peppol voldoet aan de Belgische en Europese facturatieregels.
✔ Geen verloren facturen meer – Alles komt op een overzichtelijke manier binnen.
Peppol e-facturatie tussen bedrijven wordt verplicht vanaf 1/1/2026. Maar geen zorgen, wij lossen dit voor u op met onze Peppol oplossing in BoozBizz.
Peppol in BoozBizz
Met BoozBizz, het centrale systeem achter BoozOrder, maken we Peppol toegankelijk voor jouw drankenhandel.
🔹 Facturen verzenden – Je verkoopfacturen worden automatisch omgezet naar het juiste UBL-formaat en veilig verstuurd via Peppol.
🔹 Facturen ontvangen – aankoopfacturen zullen in de toekomst direct verwerkt worden in je systeem, zonder handmatig ingeven.
🔹 Altijd compatibel – Werkt naadloos samen met je bestaande boekhoudpakket.
Hoe werkt de Peppol inbox?
Na het maken van de connectie met het Peppol netwerk, zullen de online facturen automatisch binnenstromen. Deze facturen zijn te vinden in het Peppol menu, onder de optie 'Peppol Inbox'.
Factuuroverzicht
In het overzicht scherm krijgt u een duidelijk overzicht van de binnengekomen documenten, inclusief het te betalen bedrag, de vervaldatum en een checkbox 'Verwerkt'.
Deze checkbox biedt u de mogelijkheid om eenvoudig aan te geven of de factuur al door u behandeld of betaald is.




Detail Scherm
Als u op een lijn klikt in het overzicht, krijgt u een detail scherm te zien met alle details van de factuur. U kunt de factuur bekijken door op de foto te klikken of naar de tab 'Document Voorbeeld' te gaan. Als u de factuur liever in PDF- of XML-formaat bekijkt, kunt u deze downloaden naar uw computer.
In de tab 'Document Lijnen' kunt u alle individuele lijnen van de factuur zien, en hierop zoeken en filteren.
Wat kan ik zien in de Peppol verzonden documenten?
Factuuroverzicht
In het overzicht scherm krijgt u een duidelijk overzicht van de verzonden documenten, inclusief het te ontvangen bedrag, de verzender en de klant.




Detail scherm
Als u op een lijn klikt in het overzicht, krijgt u een detail scherm te zien met alle details van de verzonden factuur en de status van de verzending.
In de tab 'Informatie' kunt u de details van de Peppol-verzending bekijken.
Onderaan het scherm heeft u de optie om de factuur in PDF- of UBL-XML-formaat te downloaden. Het PDF-formaat geeft u snel een overzicht van de verzonden factuur. Als u graag tot in detail wilt zien wat er verstuurd is, kunt u het UBL-XML-formaat downloaden. Dit is het formaat dat daadwerkelijk via Peppol wordt verzonden. Om deze file te openen, raden wij u aan een UBL-reader te gebruiken. Online kunt u meerdere opties vinden door in Google 'UBL viewer' in te voeren. (Wees hier voorzichtig mee, want u kunt nooit zeker zijn wat er dan met uw gegevens gebeurt)
Hoe komen facturen in de Peppol Te Verzenden Documenten?
Wanneer een klant actief is op Peppol, dan komen de facturen in deze lijst van te verzenden Peppol documenten. Van hieruit worden de documenten om het uur verstuurd naar de klanten.
Wenst u deze tijdsperiode aan te passen? Klik hier voor meer informatie.
Als u graag een extra klant toevoegt waarnaar de documenten verstuurd moeten worden, klik dan hier voor meer informatie.
Wat kan ik zien in de Peppol Te verzenden documenten?
Overzicht
In het overzicht scherm krijgt u een duidelijk overzicht van de te verzenden documenten, inclusief de factuurdatum, de klantnaam, het factuurbedrag en de Peppol status.




Detail Scherm
Als u op een lijn klikt in het overzicht, krijgt u een detailscherm te zien met alle details van de verzonden factuur en de status van de verzending.
In de tab 'Informatie' kunt u de details van de Peppol-verzending bekijken.
In de tab 'Voorbeeldweergave' krijgt u een voorbeeld van de factuur te zien.
In de tab 'Document Lines' kunt u alle individuele lijnen van de factuur zien, en hierop zoeken en filteren.
In de daaropvolgende tabs krijgt u detailinformatie over het factuuradres, het verzendadres, de betalerinformatie, en Peppol-details.
Onderaan het scherm heeft u de optie om het document te downloaden, of het UBL-XML-formaat te downloaden.
Als u voor ‘downloaden’ kiest, krijgt u het PDF-formaat van het document. Als u graag tot in detail wilt zien wat er verstuurd zal worden, kunt u het UBL-XML-formaat downloaden. Dit is het formaat dat daadwerkelijk via Peppol wordt verzonden. Om deze file te openen, raden wij u aan een UBL-reader te gebruiken. Online kunt u meerdere opties vinden door in Google 'UBL viewer' in te voeren. (Wees hier voorzichtig mee, want u kunt nooit zeker zijn wat er dan met uw gegevens gebeurt.) (Wees hier voorzichtig mee, want u kunt nooit zeker zijn wat er dan met uw gegevens gebeurt)
Peppol Verzenden
Elk uur (dit is instelbaar) worden alle facturen in deze lijst verzonden.
Wenst u deze tijdsperiode aan te passen? Klik hier voor meer informatie.
U kunt met de knop ‘Peppol Verzenden’ manueel ervoor zorgen dat de factuur verzonden wordt naar de ontvanger als dit sneller moet gebeuren.
Na het verzenden worden facturen uit deze lijst gehaald, en in de ‘Peppol verzonden documenten’ geplaats, zodat de factuur niet nog eens wordt opgepikt door het automatische systeem.
Hoe kan u de frequentie van het versturen van documenten veranderen?
Ga in het administrator menu naar Settings.
Verander de ‘Automatically send invoices after … hours’ naar het gewenste aantal uren.
Als u deze instelling op 0 zet, worden de facturen niet automatisch verstuurd en kunt u ze handmatig versturen.


Hoe krijgt u toegang tot Peppol?
Contacteer tine@boozebusiness.be met de vraag voor een offerte voor het activeren van Peppol op booz bizz.
Na uw akkoord op de offerte zorgen wij voor de connectie met het Peppol network.
Zodra u een verbinding hebt binnen het Peppol netwerk, kunnen alle leveranciers u vinden op basis van uw btw nummer en uw email adres. Dit geldt omgekeerd ook, u kan op basis van het btw nummer en het email adres automatisch facturen verzenden naar alle gekende klanten binnen het Peppol netwerk.
U zal dan ook het menu ‘Peppol’ zien verschijnen in booz bizz en toegang krijgen tot de dashboards.
Welke info moet aanwezig zijn in de klantenfiche om documenten via Peppol te versturen?
Ga in het klanten menu naar de klant, klik op de klant voor de details, en selecteer ‘Customer Info’
Controleer dat volgende data zeker is ingevuld in uw ERP pakket:
BTW nummer van de klant
Email adres van de klant


Hoe kan u facturen versturen naar een klant die nieuw is op Peppol?
Ga in het klanten menu naar de klant, klik op de klant voor de details, en selecteer ‘Customer Info’. Onderaan het scherm vindt u de knop ‘Check Peppol Status’
Als u deze knop indrukt, wordt er bij Peppol gecontroleerd of deze klant te vinden is op het Peppol-netwerk. Indien hij gevonden wordt, wordt hij in ons systeem actief gezet en worden vanaf dan de facturen voor deze klant automatisch via Peppol verstuurd.
Wordt de klant niet gevonden, dan zult u de facturen nog steeds op de originele manier moeten verzenden.
Indien de klant niet gevonden wordt, maar u zeker weet dat deze klant beschikbaar is via Peppol, controleer dan of zijn gegevens juist zijn ingevuld. Meer informatie vindt u hier.


Hoe onderzoek ik waarom een factuur de status 'invalid' heeft?
In Peppol verzonden documenten kunt u de factuur in het rood zien staan met de status 'invalid' als er iets is misgegaan bij de verzending van de factuur.
U kunt in de details van deze factuur ook zien waarom deze factuur niet verzonden is.
Als u op de regel van de verzonden factuur klikt en vervolgens op 'Uitgaande log', vindt u de details van de verzending richting Peppol.
Als u op de detailregel klikt, krijgt u een overzicht van de factuur. Hier kan u de details van de fout zien.
Het cijfer [11] tussen haakjes is het lijnnummer van de uml file waarop de fout zich bevind.
Is dit een fout die u niet kunt oplossen?
Neem dan contact op met onze helpdesk voor begeleiding.



